Klasa dwujęzyczna
REGULAMIN REKRUTACJI DO KLASY DWUJĘZYCZNEJ
W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM IM. JULIUSZA SŁOWACKIEGO
ROK SZKOLNY 2022/2023
§1
PODSTAWA PRAWNA
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 Prawo oświatowe – Rozdział 6 art. 130 – 164 pn. „Przyjmowanie do publicznych przedszkoli, publicznych innych form wychowania przedszkolnego, publicznych szkół i publicznych placówek” (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 https://dziennikustaw.gov.pl/D2020000139401.pdf
- Zarządzenie nr 12/2022 z dnia 25 lutego 2022 r. w sprawie wykazu zawodów wiedzy, artystycznych i sportowych organizowanych przez Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty lub inne podmioty działające na terenie szkoły, które mogą być wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej oraz miejsc uznanych za wysokie w tych zawodach, uwzględnianych w postępowaniu rekrutacyjnym i uzupełniającym na rok szkolny 2022/2023 na terenie województwa świętokrzyskiego.
- Zasady naboru na rok szkolny 2022/2023 do szkół ponadpodstawowych prowadzonych przez powiat skarżyski.
- Zarządzenie nr 5/2022 Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty z dnia 26 stycznia 2022r. w sprawie określenia terminów przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego a także terminów składania dokumentów dla klas pierwszych publicznych szkół ponadpodstawowych i klas wstępnych szkół ponadpodstawowych, o których mowa art. 25 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe, z wyjątkiem szkół policealnych, branżowych szkół II stopnia oraz szkół dla dorosłych na terenie województwa świętokrzyskiego na rok szkolny 2022/2023 .
- Statut I Liceum Ogólnokształcącego im. J. Słowackiego w Skarżysku -Kamiennej.
§2
ZASADY OGÓLNE
1. Podstawą przyjęcia kandydata do klasy dwujęzycznej jest spełnienie jednego z dwóch warunków:
- pozytywne zaliczenie pisemnego sprawdzianu kompetencji językowej do klasy dwujęzycznej i uzyskanie kwalifikującej do przyjęcia do Liceum liczby punktów określonych w "kryteriach przyznawania punktów".
- posiadanie tytułu laureata lub finalisty ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej z języka angielskiego lub laureata konkursu przedmiotowego z języka angielskiego o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim, określonych w załączniku do Zarządzenia Świętokrzyskiego Kuratora.
2. Każdy kandydat musi znać podstawy języka angielskiego lub niemieckiego pozwalające na czynne uczestniczenie w zajęciach prowadzonych w tym języku.
§3
TERMINARZ REKRUTACJI
1. Wniosek o przyjęcie do klasy dwujęzycznej wraz z dokumentami będzie można składać od 16 maja 2022 r. do 31 maja 2022 r.
2. Do sprawdzianu kompetencji językowych muszą przystąpić wszyscy uczniowie zainteresowani podjęciem kształcenia w klasie dwujęzycznej.
3. Sprawdzian kompetencji językowych z języka angielskiego lub niemieckiego do klas dwujęzycznych odbędzie się w terminie:
· pierwszy termin: dnia 14.06.2022 roku o godz. 17.00 (mała sala gimnastyczna)
Sprawdzian jest pisemnym testem językowym na poziomie A2+/B1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego i obejmuje zadania sprawdzające umiejętność rozumienia tekstu czytanego oraz zadania leksykalno-gramatyczne, typu słowotwórstwo, transformacje zdań, test wyboru (czas trwania: 60 minut).
· Kandydaci, którzy z przyczyn losowych nie brali udziału w sprawdzianie w pierwszym terminie, przystępują do sprawdzianu w drugim terminie:
06.07.2022 roku o godz. 12.00 ( mała sala gimnastyczna)
4. Ostateczny termin ogłoszenia wyników sprawdzianu:
pierwszy termin do 21 czerwca 2022 r. do godz. 15:00.
drugi termin do 9 lipca 2022 r. do godz. 15.00
Wyniki zostaną opublikowane w elektronicznym systemie rekrutacji i będą dostępne dla każdego kandydata po zalogowaniu.
5. Maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania przez kandydatów ubiegających się o przyjęcie do oddziału dwujęzycznego wynosi 245 punktów, z czego 45 punktów stanowi wynik sprawdzianu kompetencji językowych.
6. Szczegółowe informacje dotyczące rekrutacji do klas pierwszych znajdują się na stronie szkoły www.slowacki.info.pl w zakładce REKRUTACJA.
HARMONOGRAM REKRUTACJI DO KLASY DWUJĘZYCZNEJ
W ROKU SZKOLNYM 2022/2023
REKRUTACJA ZASADNICZA |
||
składanie wniosków o przyjęcie do szkoły wraz z dokumentami potwierdzającymi spełnianie warunków lub kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym oraz złożenie podania o wpisanie na listę osób przystępujących do sprawdzianu kompetencji językowych |
od 16.05.2022r. do 31.05.2022 do godz. 15.00 |
|
przeprowadzenie sprawdzianu kompetencji językowych dla kandydatów do oddziału dwujęzycznego (I termin -język angielski lub niemiecki) |
14.06.2022 godz. 17.00 |
|
podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listę kandydatów, którzy uzyskali pozytywny wynik sprawdzianu kompetencji językowych |
do 21.06.2022r. do godz. 15.00 |
|
dodatkowy termin na przeprowadzenie sprawdzianu kompetencji językowych dla kandydatów, którzy nie przystąpili do sprawdzianu w pierwszym terminie (II termin – język angielski lub niemiecki) |
06.07.2022r. godz.12.00 |
|
podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów, którzy uzyskali pozytywne wyniki sprawdzianu kompetencji językowych przeprowadzanego w drugim terminie |
do 09.07.2022r. do godz. 15.00 |
|
uzupełnienie wniosku o przyjęcie do szkoły o świadectwo ukończenia szkoły podstawowej i zaświadczenie o wynikach sprawdzianu ósmoklasisty |
od 24.06.2022r. do 13.07.2022r. |
|
podanie do wiadomości listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych zawierającej imiona i nazwiska kandydatów uszeregowane w kolejności alfabetycznej oraz informację o zakwalifikowaniu albo niezakwalifikowaniu kandydata, a także najniższą liczbę punktów, która uprawnia do przyjęcia |
21.07.2022r. do godz.15.00 |
|
potwierdzenie woli przyjęcia w postaci przedłożenia oryginałów dokumentów o ile nie zostały one złożone w uzupełnieniu wniosku o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej. |
od 22.07.2022r do 29.07.2022r. |
|
podanie przez komisję rekrutacyjną list kandydatów przyjętych i nieprzyjętych |
01.08.2022r. do godz.14:00 |
|
poinformowanie przez dyrektora szkoły kuratora oświaty o liczbie wolnych miejsc |
01.08.2022r. |
|
REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA |
||
składanie wniosków o przyjęcie do szkoły wraz z dokumentami potwierdzającymi spełnianie warunków lub kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym (tylko w przypadku wolnych miejsc ogłoszonych |
od 02.08.2022r. do 04.08.2022r. do godz.15:00 |
|
przeprowadzenie sprawdzianu kompetencji językowych dla kandydatów do oddziałów dwujęzycznych, którzy nie przystąpili do nich w pierwszym ani drugim terminie |
08.08.2022r. godz. 12.00 |
|
podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów, którzy uzyskali pozytywny wynik sprawdzianu kompetencji językowych |
do 12.08.2022r. do godz. 15.00 |
|
podanie do wiadomości listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych zawierającej imiona i nazwiska kandydatów uszeregowane w kolejności alfabetycznej oraz informację o zakwalifikowaniu albo niezakwalifikowaniu kandydata, a także najniższą liczbę punktów, która uprawnia do przyjęcia |
11.08.2022r. |
|
potwierdzenie woli przyjęcia w postaci przedłożenia oryginałów dokumentów |
od 12.08.2022r. do 22.08.2022r. |
|
podanie przez komisję rekrutacyjną list kandydatów przyjętych i nieprzyjętych |
23 08.2022r. do godz.15.00 |
|
poinformowanie przez dyrektora szkoły kuratora oświaty o liczbie wolnych miejsc |
23.08.2022r. |
§ 4
Regulamin rekrutacji do klas dwujęzycznych w I Liceum Ogólnokształcącym im. Juliusza Słowackiego w Skarżysku-Kamiennej stanowi integralną część regulaminu rekrutacji do klas pierwszych tego też liceum.
ZAKRES MATERIAŁU
z języka angielskiego dla kandydatów do klasy dwujęzycznej humanistyczno – prawnej.
Zakres materiału wymagany od kandydatów do klasy I z oddziałem dwujęzycznym opracowany został na poziomie A2+/B1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
Program nauczania w oddziale dwujęzycznym w liceum stanowi kontynuację programu nauczania szkoły podstawowej, jednak od kandydatów wymagane jest wykazanie się opanowaniem w jak najwyższym stopniu sprawności wymienionych w podstawie programowej szkoły podstawowej.
Podczas testu kompetencji sprawdzane będą następujące umiejętności:
1. Sprawność rozumienia tekstu czytanego:
a) rozumienia ogólnego sensu dłuższych i bardziej złożonych tekstów, również przy pobieżnym czytaniu,
b) pełne rozumienie prostego tekstu narracyjnego,
c) rozumienie ogólnego sensu tekstu, który zawiera fragmenty niezrozumiałe,
d) rozumienie kontekstu sytuacyjnego krótkich tekstów;
e) wyszukiwanie żądanej informacji lub szczegółu z częściowo niezrozumiałego tekstu.
2. Znajomość środków leksykalno – gramatycznych ( Use of English):
a) słowotwórstwo,
b) transformacje zdań,
c) test wyboru.
Zakres struktur gramatycznych umożliwiających osiągnięcie i pełną realizację powyższych zadań:
1. Zdania twierdzące, przeczące i pytające w czasach:
Present Simple
Present Continuous
Past Simple
Present Perfect
Future Simple
2. Zdania w stronie biernej w wyżej wymienionych czasach.
3. Podstawowe konstrukcje czasownikowe:
• użycie bezokolicznika
• użycie czasownika z końcówką -ing. po niektórych czasownikach
4. Zwroty z like, would like oraz look like.
5. Konstrukcja used to oraz be used to.
6. Konstrukcja z so i such.
7. Różnica między have been i have gone.
8. Czasowniki modalne: may, might, could, can’t, must i have to.
9. Konstrukcja going to.
10. Stopniowanie przymiotników; konstrukcja as …...as, too, enough.
11. Okresy warunkowe (typu 0, I, II).
12. Przyimki określające położenie.
13. Czasowniki regularne i nieregularne.
14. Najczęściej używane czasowniki typu Phrasal Verb.
15. Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne.
16. Przysłówki.
17. Liczebniki – główne i porządkowe.
18. Zaimki – osobowe (I, you etc.); wskazujące (this, that etc.); dzierżawcze (mine, yours etc.); względne (who, which etc); zwrotne (myself, themselves etc.); wzajemne (each other, one another); nieokreślone (some, any, every, no).
19. Spójniki – and, but, unless, that, until, while, after, before, because, so, etc.
Przykładowe ćwiczenia, które mogę pojawić się na sprawdzianie kompetencji językowych z języka angielskiego:
I. Słowotwórstwo
Od podanych wyrazów w nawiasie proszę utworzyć nowy wyraz (rzeczownik, czasownik, przymiotnik lub przysłówek) tak, aby zdanie było logiczne i poprawne gramatycznie.
1. I like wearing (fashion) …….. clothes.
2. They are walking so (slow) …….. .
3. I don`t want to (invitation) ……… him to my birthday party.
4. The lion is a very (danger) ……… animal.
5. (Protect) …….. of animals is very important.
Klucz: 1 – fashionable, 2 – slowly, 3 – invite, 4 – dangerous, 5 – protection
II. Transformacje
Proszę dokończyć drugie zdanie w taki sposób, aby znaczyło to samo co pierwsze oraz było logiczne i poprawne gramatycznie.
1. My plan is to go to Italy in summer.
I`m …..
2. The day was so nice!
It was …..
3. I last saw him in January.
I have not …..
4. I don`t have enough money. I can`t go there.
If I had …..
5. Nobody helped me to make this cake.
I made ……
Klucz: 1 – I`m going to go to Italy in summer.
2 – It was such a nice day.
3 – I have not seen him since January.
4 – If I had enough money, I would (could) go there.
5 – I made this cake myself.
III. Test wyboru
Proszę zakreślić prawidłową odpowiedź. Tylko jedna odpowiedź jest prawidłowa!
1. You ….. repair the bike. I have already repaired it.
a) can`t b) needn`t c) mustn`t
2. Do you mind ….. the window?
a) open b) to open c) opening
3. ….. your sweater! It`s so hot in here!
a) Take off b) Take away c) Take out
4. Paul is the …… in the class.
a) most tall b) taller c) tallest
5. I haven`t talked to her ….. I came back from England.
a) for b) after c) since
Klucz: 1 – b, 2 – c, 3 – a, 4 – c, 5 – c
Zakres materiału z języka niemieckiego
1. Zagadnienia tematyczne
Tematyka |
Szczegółowe zagadnienia tematyczne |
Przykładowe intencje komunikacyjne |
człowiek |
dane personalne (imię, nazwisko, wiek, adres zamieszkania) |
Uczeń potrafi: - pozdrowić i pożegnać grupę znajomych i przyjaciół. - podać swoje imię i nazwisko oraz pochodzenie. - powiedzieć, jaki jest jego język ojczysty. - wyrazić w prosty sposób uczucia radości i strachu. - opowiedzieć o swoim hobby. - opisać swoje rzeczy osobiste. - po przybyciu do hotelu wypełnić formularz meldunkowy. - przedstawić się na czacie i zapytać innych o ich zainteresowania. - powiedzieć koleżance/koledze, co robi i jakie jest jej/jego hobby. - powiedzieć, skąd pochodzi i gdzie mieszka. |
wygląd zewnętrzny i cechy charakteru |
||
uczucia i emocje |
||
umiejętności i zainteresowania |
||
rzeczy osobiste |
|
|
|
miejsce zamieszkania |
dom i jego okolica |
Uczeń potrafi: - powiedzieć, jakiej czynności nie lubi wykonywać w domu, a jakie sprawiają mu przyjemność. - opisać koleżance/ koledze, gdzie mieszka i jak do niej/niego dotrzeć. - opisać, gdzie i jak mieszka. - zrozumieć informacje dotyczące pomieszczeń w mieszkaniu. - w ogłoszeniach drobnych dotyczących wynajmu mieszkania wyszukać liczbę pokoi, wielkość mieszkania i cenę. - przetłumaczyć proste pytania dotyczące położenia i wielkości mieszkania. |
pomieszczenia i wyposażenie domu |
||
prace domowe |
||
edukacja |
szkoła i jej pomieszczenia |
Uczeń potrafi: - odpowiedzieć znajomej osobie, w jakiej szkole się uczy. - opisać siebie i swoją klasę w prostych słowach, skierowanych do szkoły partnerskiej. - opisać szkołę, do której uczęszcza, i napisać, czego się tam uczy. - opisać, do której klasy chodzi, jakich ma kolegów i atmosferę w klasie.
|
Przedmioty nauczania |
||
uczenie się |
||
Przybory szkolne |
||
życie szkoły |
|
|
|
praca |
popularne zawody |
Uczeń potrafi: - podczas rozmowy w prosty sposób powiedzieć o swoim wykształceniu. - przetłumaczyć popularne zawody i określić miejsce pracy.
|
miejsca pracy |
||
życie prywatne |
rodzina, znajomi i przyjaciele |
Uczeń potrafi: - w prosty sposób opowiedzieć o swojej rodzinie. - zaprosić koleżankę/kolegę na urodziny. - opowiedzieć o ważniejszym wydarzeniu rodzinnym. - opisać siebie i swoją rodzinę. - zrozumieć informacje dotyczące wielkości rodziny.
|
czynności życia codziennego |
||
Określanie czasu |
||
formy spędzania wolnego czasu |
||
urodziny, święta |
żywienie |
artykuły spożywcze |
Uczeń potrafi: - zamówić coś do jedzenia i picia oraz poprosić o rachunek. -opowiedzieć o swoich przyzwyczajeniach żywieniowych. - napisać prosty przepis kulinarny. - wyjaśnić, jakie potrawy chętnie jada, których nie jada lub nie może jeść. - zrozumieć objaśnienia dotyczące przyrządzania potraw.
|
posiłki |
||
lokale gastronomiczne |
||
zakupy i usługi |
rodzaje sklepów |
Uczeń potrafi: - zrobić zakupy w sklepie z obsługą, pytając o towary i ceny. - napisać listę zakupów. - podać w sklepie dane dotyczące ilości i wielkości. - powiedzieć koleżance/koledze, co powinna/powinien załatwić. - w ulotce z hipermarketu zrozumieć informacje dotyczące artykułów w promocji. - zrozumieć na tablicy informacyjnej w domu towarowym poszczególne hasła (artykuły sportowe, odzież, artykuły spożywcze). - przekazać informacje na temat ceny towaru. |
towary i ich cechy |
||
sprzedawanie i kupowanie |
||
środki płatnicze |
||
korzystanie z usług |
||
podróżowanie i turystyka |
środki transportu i |
Uczeń potrafi: - poprosić o opisanie drogi, np. do basenu. |
|
korzystanie z nich |
- kupić bilet. - napisać kartkę z wakacji. - opowiedzieć chronologicznie krótką podróż. - opisać swoją codzienną drogę do szkoły. - zrozumieć krótką informację na lotnisku. - zrozumieć pozdrowienia z wakacji. Potrafi z rozkładu jazdy -- wyszukać informacje dotyczące czasu odjazdu i przyjazdu pociągu. - wyszukać z oferty wakacyjnej informacje dotyczące terminu, czasu wycieczki i celu wycieczki.
|
orientacja w terenie |
||
hotel |
||
wycieczki |
||
kultura |
uczestnictwo w kulturze |
Uczeń potrafi: - opowiedzieć o ulubionej muzyce i rodzaju muzyki, której nie lubi. - opowiedzieć o zwyczajach w swoim kraju. produkcja - napisać zaproszenie na imprezę muzyczną w swojej szkole.
|
tradycje i zwyczaje |
||
sport |
dyscypliny sportowe |
Uczeń potrafi: - powiedzieć, dlaczego np. nie chce jeździć na rowerze. - podać informacje o uprawianych dyscyplinach sportowych. - opisać ulubioną dyscyplinę sportową. |
sprzęt sportowy |
||
obiekty sportowe |
||
Uprawianie sportu |
|
|
|
zdrowie |
Samopoczucie |
Uczeń potrafi: - powiedzieć, że boli ją/go głowa. - odpowiedzieć na pytanie dotyczące samopoczucia. - w aptece poprosić o leki. - zanotować sobie sposób zażywania leku. - zrozumieć zalecenie lekarza, jak często i w jakiej dawce ma zażyć lekarstwa.
|
choroby, ich objawy i leczenie |
||
świat przyrody |
Pogoda |
Uczeń potrafi: - opowiedzieć, jaka jest pogoda. - opisać ulubioną porę roku. Potrafi opisać widok z okna. - w prosty sposób opisać swoje ulubione zwierzę. - w prosty sposób napisać na kartce z wakacji, jaka jest pogoda. - z usłyszanej prognozy pogody wychwycić temperatury zapowiadane na następny dzień. - przy pomocy mapy pogody zrozumieć prognozę pogody.
|
pory roku |
||
rośliny i zwierzęta |
||
Krajobraz |
2. Zagadnienia gramatyczne
|
Poziom A1 |
Składnia |
Zdania pojedyncze: oznajmujące, pytające, rozkazujące, np.: Ich komme aus Deutschland. Kommst du aus Deutschland? Komm! |
Szyk wyrazów w zdaniach z czasownikiem modalnym, w czasie Perfekt i z czasownikami rozdzielnie złożonymi, np.: Ich möchte nach Deutschland fahren. Er hat Computer gespielt.. Ich stehe um 7 Uhr auf. |
|
Szyk wyrazów: prosty, przestawny, np.: Ich lerne am Nachmittag. Am Nachmittag lerne ich? |
|
Przeczenia: nein, nicht, kein, np.: Nein, ich schwimme nicht. Das ist keine Katze. |
|
Zdania złożone współrzędnie ze spójnikami: aber, denn, oder, und, sondern, deshalb, sonst, np.: Er lernt und sein Bruder hört Musik. Ich treibe Sport, deshalb bin ich gesund. |
|
Czasownik |
Czas teraźniejszy: Präsens, np.: Ich wohne in Berlin. |
Czas przeszły Perfekt: gehen, fahren, nehmen, schlafen, essen, trinken, kommen, machen, np.: Anna ist in die Schule gegangen. Wir haben Pizza gegessen. |
|
|
Czasowniki posiłkowe: sein, haben, np.: Ich bin zu spät gekommen. Wir haben lange gearbeitet. |
|
Czasowniki zwrotne, np.: Die Kinder waschen sich. |
|
Czasowniki rozdzielnie i nierozdzielnie złożone, np.: Er erklärt die Aufgabe. Thomas lädt Eva zur Party ein. |
|
Czasowniki modalne: mögen, müssen, wollen, können, nicht dürfen, np.: Ich mag Pizza Wir müssen heute lernen. |
|
Tryb rozkazujący, np.: Mach die Tür auf! |
|
Rekcja najczęściej używanych czasowników, np.: Ich interessiere mich für Sport. |
|
Rzeczownik |
Rodzaj rzeczownika, np.: der Tisch, die Kommode, das Bett |
Odmiana rzeczownika |
|
Użycie rodzajnika określonego, nieokreślonego, użycie rzeczownika bez rodzajnika, np.: Das ist ein Kuli. Der Kuli ist blau. Ich höre Radio. |
|
Deklinacja rzeczownika w mianowniku, celowniku i bierniku po rodzajniku określonym, np.: der Schüler, den Schüler |
|
Deklinacja rzeczownika w mianowniku, celowniku i bierniku po rodzajniku nieokreślonym, np.: ein Kind, einem Kind, ein Kind |
|
Rzeczowniki złożone, np. das Wohnzimmer |
|
Liczba pojedyncza rzeczownika, np. der Kuli |
|
Liczba mnoga rzeczownika, np. die Kulis |
Zaimek |
Odmiana zaimków osobowych w mianowniku i bierniku, np.: Er ist jung. Ich finde ihn Freundlich. |
Odmiana zaimków dzierżawczych w mianowniku i bierniku, np.: Das ist mein Vater. Brauchst du meinen Taschenrechner? |
|
Zaimek nieosobowy es, np. Es regnet. Es schneit |
|
Zaimki pytające: wer?, was?, wo?, woher?, wie?, np.: Woher kommst du? Wo wohnst du? |
|
Zaimek nieokreślony man, np. In der Schule lernt man. |
|
Liczebnik |
Liczebniki główne, np.: null, drei, hundert |
Liczebniki porządkowe, np. der erste Februar |
|
Przysłówek |
Przysłówki określające czas i miejsce, np.: gestern, heute, dort, hier |
Przyimek |
Przyimki czasowe: um, von – bis, vor, nach oraz przyimki w zwrotach, np.: Am Samstag habe ich frei. Von 19 bis 21Uhr sehen wir fern. |