Procedury Organizowania i Udzielania Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej

PROCEDURA ORGANIZOWANIA I UDZIELANIA POMOCY

PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ DLA UCZNIÓW

w I Liceum Ogólnokształcącym im. Juliusza Słowackiego w Skarżysku-Kamiennej

 

PODSTAWA PRAWNA:

1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020 r., poz. 1280).

2.  Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 roku w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U.2017r. poz., 1578).

3.  Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r., poz. 910 i 1378,  i z 2021 r., poz. 4).

4. Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r., poz. 1915).

5. Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli.

7. Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

W skład zespołu do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznego wchodzą dyrektor szkoły, pedagog szkolny, pedagog specjalny, psycholog szkolny, pielęgniarka szkolna, doradca zawodowy, wychowawcy i nauczyciele uczniów.

Zespół ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznego będzie się spotykać co najmniej raz w półroczu i w zależności od potrzeb wynikających w trakcie trwania roku szkolnego.

 W szkole potrzeby uczniów są diagnozowane na podstawie obserwacji, wywiadu, analizy prac dziecka, ankiet i diagnoz (w tym diagnozy funkcjonalnej) przeprowadzanych przez nauczycieli, wychowawców, specjalistów.

Rodzice/opiekunowie prawni ucznia wyrażają zgodę na objęcie ucznia wsparciem psychologiczno-pedagogicznym podczas nauki w I Liceum Ogólnokształcącym im. Juliusza Słowackiego w Skarżysku-Kamiennej w formie konsultacji i zajęć specjalistycznych indywidualnych/grupowych: wsparcie psychologa szkolnego, pedagoga szkolnego, pedagoga specjalnego – Załącznik nr 1 (wersja a lub b).

 

 

 

SPIS TREŚCI:

I. Zasady organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej

II. Formy udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej

II.1. Zadania dyrektora

II.2. Zadania pedagoga szkolnego

II.3. Zadania pedagoga specjalnego

II.4. Zadania psychologa szkolnego

II.5. Zadania wychowawcy

II.6. Zadania nauczyciela

II.7. Zadania doradcy zawodowego

III. Procedura organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej

IV. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia posiadającego orzeczenie

o potrzebie kształcenia specjalnego

V. Procedura sprawowania opieki w szkole nad uczniami przewlekle chorymi lub/i posiadającymi orzeczenie o niepełnosprawności (z Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności)

VI. Procedury dotyczące używania telefonów komórkowych w szkole

VII. Zindywidualizowana ścieżka kształcenia

VIII. Wydawanie opinii na temat funkcjonowania dziecka w szkole

IX. Załączniki do procedury organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów w I Liceum Ogólnokształcącym im. Juliusza Słowackiego  w Skarżysku-Kamiennej

 

 

 

 

 



 

 

 

I. ZASADY ORGANIZACJI POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ

1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w szkole polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w szkole, w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu szkoły oraz środowiska społecznego.

2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna organizowana jest i udzielana uczniom, rodzicom/prawnym opiekunom ucznia i nauczycielom.

3. Potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną wynika w szczególności :

a) z niepełnosprawności

b) z niedostosowania społecznego

c) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym

d) ze szczególnych uzdolnień

e) ze specyficznych trudności w uczeniu

f) z zaburzeń zachowania lub emocji

g) z choroby przewlekłej

h) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych

i) z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych

j) z niepowodzeń edukacyjnych

k) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi

l) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.

3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w szkole rodzicom/opiekunom prawnym uczniów i nauczycielom polega na wspieraniu ich w: rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy udzielanej uczniom.

4. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest bezpłatne i dobrowolne.

5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor szkoły.

6. Wychowawca koordynuje udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

7. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają uczniom nauczyciele, wychowawcy oraz specjaliści wykonujący w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

8. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana z inicjatywy:

a) ucznia

b) rodziców ucznia

c) nauczyciela, wychowawcy lub specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem

d) dyrektora szkoły

e) nauczyciela, wychowawcy, specjalisty prowadzących zajęcia z uczniem

f) pielęgniarki szkolnej

g) poradni

h) pomocy nauczyciela

i) pracownika socjalnego

j) asystenta rodziny

k) kuratora sądowego

l) organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz

rodziny, dzieci i młodzieży.

Osoby wnioskujące o pomoc psychologiczno-pedagogiczną mogą zgłosić wniosek w sprawie

objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną do dyrektora szkoły - Załącznik nr 2.

9. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana we współpracy z:

a) rodzicami uczniów

b) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi

c) placówkami doskonalenia nauczycieli

d) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

II. FORMY UDZIELANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ

1. W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana uczniom w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów,

a także w formie:

a)zajęć rozwijających uzdolnienia (dla uczniów szczególnie uzdolnionych, liczba uczestników  nie może przekraczać 8),

Adresaci

Uczniowie szczególnie uzdolnieni - posiadający wysoki iloraz inteligencji, zdolności twórcze i szczególną motywację. Posiadanie szczególnych uzdolnień związane jest często                        z asynchronią rozwojową; polega ona na nierównomiernym rozwoju. Zdolności dominujące rozwinięte są w wysokim stopniu, przy jednoczesnym opóźnieniu rozwoju sfery emocjonalnej czy społecznej i emocjonalnej nadwrażliwości.

Zadania

Rozwijanie zainteresowań i talentów uczniów. Rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia, rozwiązywania problemów, myślenia refleksyjnego, dywergencyjnego (rozbieżnego), umiejętności zadawania pytań i szukania informacji. Zapewnianie uczniom poczucie bezpieczeństwa, jednocześnie stawiając wobec nich wysokie wymagania. Wyposażenie ich w większy zakres wiedzy, umożliwienie im uzyskania wiedzy o wyższym poziomie trudności, zgodnie                                    z poziomem ich rozwoju intelektualnego, poziomem uzdolnień.

Podstawa udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Na wniosek ucznia, rodzica/opiekuna prawnego, dyrektora, wychowawcy, nauczyciela przedmiotu, innego nauczyciela, specjalisty prowadzącego zajęcia z uczniem, wniosek poradni, asystenta rodziny, kuratora sądowego, pielęgniarki szkolnej.

Prowadzący

Nauczyciele, wychowawcy i specjaliści posiadający kwalifikacje właściwe do rodzaju prowadzonych zajęć.

Czas trwania 

45 minut

W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć w czasie krótszym niż 45 minut, z zachowaniem ustalonego dla ucznia łącznego tygodniowego czasu tych zajęć.

Liczba uczestników

Maksimum 8 osób.

Okres udzielania pomocy

psychologiczno-pedagogicznej

Zgodnie z decyzją dyrektora.

 

b) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, (dla uczniów mających trudności w nauce w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego, liczba uczestników nie może  przekraczać 8),

Adresaci

 

Uczniowie z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami uczeniu się, czyli z dysleksją rozwojową w formie: dysleksji, dysortografii lub dysgrafii.

 

Zadania

 

Pomoc uczniom w nabywaniu wiedzy i umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.

Podstawa udzielania pomocy

psychologiczno-pedagogicznej

Na wniosek ucznia, rodzica/opiekuna prawnego, dyrektora, wychowawcy, nauczyciela przedmiotu, innego nauczyciela, specjalisty prowadzącego zajęcia z uczniem, wniosek poradni, asystenta rodziny, kuratora sądowego, pielęgniarki szkolnej.

Prowadzący

 

Nauczyciele, wychowawcy i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju prowadzonych zajęć.

Czas trwania

 

45 minut.

Liczba uczestników

 

Maksimum 8 osób.

Okres udzielania pomocy

psychologiczno-pedagogicznej

 

Zgodnie z decyzją dyrektora. Udział ucznia w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych trwa do czasu zlikwidowania opóźnień w uzyskaniu osiągnięć edukacyjnych wynikających   z realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego lub złagodzenia albo wyeliminowania zaburzeń stanowiących powód objęcia ucznia daną formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

c) zajęć rozwijających umiejętność uczenia się -  nie tylko na bieżącym etapie edukacji, ale również w przyszłości. Zadaniem wszystkich nauczycieli jest tworzenie środowiska sprzyjającego samodzielnemu uczeniu się dzieci i młodzieży, w oparciu o wiedzę dotyczącą funkcjonowania mózgu, zdiagnozowane style poznawcze, profile inteligencji uczniów oraz dostosowane do nich indywidualne strategie działań edukacyjnych. Obserwacje pedagogiczne podczas bieżącej pracy mają na celu zidentyfikowanie uczniów, którzy wymagają dodatkowego wsparcia nauczycieli w kontekście rozwijanej umiejętności ze względu na różnice w doświadczeniach zgromadzonych w trakcie wcześniejszej edukacji, potrzebach lub możliwościach psychofizycznych. Powinno ono być udzielane w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej w trakcie bieżącej pracy, w ramach zintegrowanych działań wychowawców grup wychowawczych, nauczycieli i specjalistów, a w przypadku konieczności wzmocnienia oddziaływań w celu efektywniejszego rozwoju kompetencji oraz potencjału ucznia lub poprawy jego funkcjonowania,

Adresaci

Organizowane dla uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się, u których zaobserwowano niewystarczający poziom kompetencji w zakresie uczenia się, w tym braki, trudności w zakresie                                                       np. planowania/organizacji pracy, doboru metod i technik uczenia się. Dla uczniów osiągających wyniki w nauce, nieadekwatne do swoich możliwości i wkładanego

wysiłku.

Zadania

Kształtowanie i rozwijanie uczenia się, która zwiększy efektywność działań i zapewni uczniowi sukces. Wskazanie na stosowanie metod aktywizujących determinuje dobór strategii, technik, metod, zadań przez prowadzącego, sposób organizacji zajęć                                                 (np. uwzględnienie oprócz działań indywidualnych pracy w parach, małych grupach, zespołach zadaniowych), postawę nauczyciela, która ma zagwarantować,                                     by aktywną stroną był uczeń.

Podstawa udzielania pomocy

psychologiczno-pedagogicznej

Na wniosek ucznia, rodzica/opiekuna prawnego, dyrektora, wychowawcy, nauczyciela przedmiotu, innego nauczyciela, specjalisty prowadzącego zajęcia z uczniem, wniosek poradni, asystenta rodziny, kuratora sądowego, Realizowane w szkołach, placówkach

(nie są prowadzone w przedszkolach).

Prowadzący

 

Nauczyciele, wychowawcy, specjaliści zatrudnieni                            w szkole i posiadający odpowiednie kwalifikacje.

Czas trwania

 

Czas trwania jednostki zajęć – 45 minut

(może być skrócony lub wydłużony z zachowaniem tygodniowego czasu zajęć w przypadkach uzasadnionych

potrzebami uczniów).

Liczba uczestników

 

Nie jest określona maksymalna liczba uczestników, decyzję w tej kwestii podejmuje dyrektor wspólnie                               z prowadzącym zajęcia.

Okres udzielania pomocy

psychologiczno-pedagogicznej

Zgodnie z decyzja dyrektora.

 

d) zajęć specjalistycznych:

*korekcyjno-kompensacyjnych (dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się, liczba uczestników nie może przekraczać 5),

Adresaci

 

Uczniowie z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub

specyficznymi trudnościami w uczeniu się, czyli z dysleksją rozwojową w formie: dysleksji, dysortografii lub dysgrafii.

Zadania

Stymulowanie i usprawnianie zaburzonych procesów psychomotorycznych konieczność wszechstronnego ćwiczenia analizatora wzrokowego, słuchowego  i kinestetyczno-ruchowego,  psychoterapeutyczne ogólnie uspokajające, a równocześnie aktywizujące dziecko do nauki. Celem zajęć jest głównie stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego                              i społecznego uczniom z utrudnieniami rozwojowymi, umożliwienie uczniom opanowania podstawowych umiejętności czytania i pisania, wyrównywanie braków                         w wiadomościach i umiejętnościach będących przyczyną trudności szkolnych oraz przezwyciężanie skutków niepowodzeń szkolnych, tj. trudności w czytaniu, pisaniu                        i liczeniu, a także ich emocjonalnych i społecznych konsekwencji. Prowadzenie terapii pedagogicznej wymaga dokumentowania (indywidualny program terapii, karta diagnozy terapii pedagogicznej, dokumentacja przebiegu terapii).

Podstawa udzielania pomocy

psychologiczno-pedagogicznej

Na wniosek ucznia, rodzica/opiekuna prawnego, dyrektora, wychowawcy, nauczyciela przedmiotu, innego nauczyciela, specjalisty prowadzącego zajęcia z uczniem, wniosek poradni, asystenta rodziny, kuratora, pielęgniarki/higienistki szkolnej.

Prowadzący

Nauczyciele, wychowawcy i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju prowadzonych zajęć                    (z zakresu terapii pedagogicznej).

Czas trwania

45 minut

W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć w czasie krótszym niż 45 minut, z zachowaniem ustalonego dla ucznia łącznego tygodniowego czasu tych zajęć.

Liczba uczestników

 

Maksimum 5 osób.

Okres udzielania pomocy

psychologiczno-pedagogicznej

Zgodnie z decyzją dyrektora.

Uczestnictwo ucznia w zajęciach specjalistycznych trwa do czasu zlikwidowania opóźnień w uzyskaniu osiągnięć edukacyjnych wynikających z realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego lub złagodzenia albo wyeliminowania zaburzeń stanowiących powód objęcia ucznia daną formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

Prawidłowe prowadzenie terapii pedagogicznej wymaga od nauczyciela pełnego zrozumienia trudności ucznia, znajomości zasad pracy korekcyjno-kompensacyjnej, a także pełnego rozeznania, co do przydatności poszczególnych metod i form pracy na zajęciach oraz opracowania i wdrożenia efektywnego programu zajęć opracowanego na podstawie przeprowadzonej diagnozy.

Program terapii pedagogicznej wymaga sformułowania zasad postępowania, którymi winien kierować się terapeuta, aby zrealizować założone cele. Oprócz ogólnych zasad wynikających              z dydaktyki i metodyki nauczania należy uwzględnić specyfikę pracy z uczniem                                                 o nieharmonijnym rozwoju, jego warunki rozwojowe, możliwości intelektualno-poznawcze                                                i potrzeby. Za ważne uznaje się stosowanie następujących zasad:

· zasadę indywidualizacji środków i metod - dla każdego ucznia tworzymy indywidualny program i dobieramy odpowiednie metody dydaktyczne; w toku zajęć kontrolujemy przebieg        i wyniki pracy dziecka;

· zasadę stopniowania trudności - stosujemy stopniowanie trudności w zakresie objętości                                   i przystępności opracowywanego materiału; przechodzimy od ćwiczeń prostych do bardziej złożonych. Nie ma czasowych reguł (rygorów) ćwiczenia danej umiejętności;

· zasadę korekcji zaburzeń - zaczynamy pracę od ćwiczenia funkcji najgłębiej zaburzonych                           i najsłabiej opanowanych umiejętności, przy czym nie skupiamy się na ćwiczeniu tylko jednej funkcji, uważając, by nie doszło do przetrenowania, zniechęcenia i powrotu do złych nawyków; stosujemy przerwy na odpoczynek;

· zasadę kompensacji zaburzeń - w pracy z uczniem łączymy ćwiczenie funkcji zaburzonych                               z ćwiczeniami funkcji niezaburzonych w celu tworzenia właściwych mechanizmów kompensacyjnych; funkcję sprawniejsze wspierają wówczas czynności funkcji zaburzonych, usprawniona zostaje integracja psychomotoryczna;

· zasadę systematyczności - udział w zajęciach powinien być systematyczny i skorelowany                           z dodatkową pracą w domu; długie przerwy w zajęciach powodują regres;

· zasadę ciągłości oddziaływania psychoterapeutycznego - działania psychoterapeutyczne powinny towarzyszyć zabiegom dydaktycznym przez cały czas trwania zajęć terapii pedagogicznej; w pierwszym okresie działania psychoterapeutyczne powinny być dominujące; pełnią one funkcje profilaktyczne - chronią przed dalszymi negatywnymi następstwami niepowodzeń szkolnych.

*logopedycznych (dla uczniów z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych, liczba uczestników nie może przekraczać 4),

Adresaci

 

Uczniowie z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych.

Zadania

 

Eliminowanie zaburzeń funkcjonowania narządów mowy,                  na wniosek specjalistów po badaniach przesiewowych.

Podstawa udzielania pomocy

psychologiczno-pedagogicznej

 

Na wniosek: ucznia, rodzica/opiekuna prawnego, dyrektora,

wychowawcy, nauczyciela przedmiotu, innego nauczyciela, specjalisty prowadzącego zajęcia z uczniem, wniosek poradni, asystenta rodziny, kuratora sądowego, pielęgniarki szkolnej.

Prowadzący

 

Nauczyciele, wychowawcy i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju prowadzonych zajęć (logopedzi, neurologopedzi, surdologopedzi).

Czas trwania

45 minut

W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć w czasie krótszym niż 45 minut, z zachowaniem ustalonego dla ucznia łącznego tygodniowego czasu tych zajęć.

Liczba uczestników

 

Maksimum 4 osoby.

Okres udzielania pomocy

psychologiczno-pedagogicznej

Zgodnie z decyzją dyrektora.

Uczestnictwo ucznia w zajęciach specjalistycznych trwa do czasu zlikwidowania opóźnień w uzyskaniu osiągnięć edukacyjnych wynikających z realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego lub złagodzenia albo wyeliminowania zaburzeń stanowiących powód objęcia ucznia daną formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

*socjoterapeutycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne (dla uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym, liczba uczestników nie może przekraczać 10),

Adresaci

 

Uczniowie z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne.

Zadania

Eliminowanie zaburzeń funkcjonowania społecznego.

Podstawa udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej

 

Na wniosek ucznia, rodzica/opiekuna prawnego, dyrektora, wychowawcy, nauczyciela przedmiotu, innego nauczyciela, specjalisty prowadzącego zajęcia z uczniem, wniosek poradni, asystenta rodziny, kuratora sądowego,

pielęgniarki/higienistki szkolnej.

Prowadzący

Nauczyciele, wychowawcy i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju prowadzonych zajęć (np. specjalista w zakresie terapii autyzmu, w tym zespołu Aspergera oraz innych całościowych zaburzeń rozwoju, socjoterapeuta, psycholog).

Czas trwania

 

45 minut

W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć w czasie krótszym niż 45 minut, z zachowaniem ustalonego dla ucznia łącznego tygodniowego czasu tych zajęć.

Liczba uczestników

 

Maksimum 10 osób.

W uzasadnionych przypadkach liczba uczestników zajęć może przekraczać 10.

Okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej

 

Zgodnie z decyzją dyrektora.

Udział ucznia w zajęciach specjalistycznych trwa do czasu zlikwidowania opóźnień w uzyskaniu osiągnięć edukacyjnych wynikających z realizacji

podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego lub złagodzenia albo wyeliminowania zaburzeń stanowiących powód objęcia ucznia daną formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

* innych zajęć o charakterze terapeutycznym (dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi mających problemy w funkcjonowaniu,liczba uczestników nie może przekraczać 10),

Adresaci

 

Uczniowie z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, mający problemy w funkcjonowaniu w szkole oraz                                 z aktywnym i pełnym uczestnictwem

w życiu szkoły.

 

Zadania

 

Eliminowanie zaburzeń funkcjonowania społecznego.

Podstawa udzielania pomocy

Psychologiczno-pedagogicznej

 

Na wniosek: ucznia, rodzica/opiekuna prawnego, dyrektora, wychowawcy, nauczyciela przedmiotu, innego nauczyciela, specjalisty prowadzącego

zajęcia z uczniem, wniosek poradni, asystenta rodziny, kuratora sądowego, pielęgniarki szkolnej.

Prowadzący

 

Nauczyciele, wychowawcy i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju prowadzonych zajęć (np. kynoterapeuta, psycholog).

Czas trwania

 

45 minut

W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć w czasie krótszym niż 45 minut, z zachowaniem ustalonego dla ucznia łącznego tygodniowego czasu tych zajęć.

Liczba uczestników

Maksimum 10 osób

Okres udzielania pomocy

Psychologiczno-pedagogicznej

                             

 

Zgodnie z decyzją dyrektora.

Udział ucznia w zajęciach specjalistycznych trwa do czasu zlikwidowania opóźnień w uzyskaniu osiągnięć edukacyjnych wynikających z realizacji

podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego lub złagodzenia albo wyeliminowania zaburzeń stanowiących powód objęcia ucznia daną formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

e) zindywidualizowanej ścieżki kształcenia, (zindywidualizowana ścieżka kształcenia, zwana dalej ,,zindywidualizowaną ścieżką”, jest organizowana dla uczniów, którzy mogą uczęszczać do  szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć edukacyjnych wspólnie z  klasą i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych. Objęcie ucznia zindywidualizowaną ścieżką wymaga opinii publicznej poradni),

Adresaci

 

Uczniowie chorzy, którzy mogą uczęszczać do szkoły,                               ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające                        w szczególności ze stanu zdrowia, nie mogą realizować wszystkich zajęć edukacyjnych wspólnie z oddziałem szkolnym i wymagają dostosowania organizacji i procesu

nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych.

Uczniowie, którzy nie posiadają orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego.

Zadania

Prowadzenie nauczania ucznia według realizowanych w szkole programów nauczania, z dostosowaniem metod i form ich realizacji do indywidualnych potrzeb rozwojowych                                        i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia,                        w szczególności potrzeb wynikających ze stanu zdrowia tego ucznia oraz prowadzenie zajęć w sposób, by działania były ukierunkowane na poprawę funkcjonowania ucznia w szkole.

Realizacja wszystkich zajęć edukacyjnych, które                                           są realizowane: wspólnie z oddziałem szkolnym oraz indywidualnie z uczniem.

Podejmowanie określonych działań w celu usunięcia barier                         i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły (m.in. zorganizowanie „systemu” pomocy koleżeńskiej).

Realizacja zaleceń opinii poradni psychologiczno– pedagogicznej, dot. m.in.:

1) zakres, w jakim uczeń nie może brać udziału odpowiednio w zajęciach edukacyjnych wspólnie z oddziałem szkolnym;

2) okres objęcia ucznia zindywidualizowaną ścieżką, nie dłuższy jednak niż rok szkolny;

3) działania jakie powinny być podjęte w celu usunięcia barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły.

Ustalenie przez dyrektora (w ramach limitu zaplanowanych godzin) tygodniowego wymiaru godzin zajęć edukacyjnych realizowanych indywidualnie z uczniem z uwzględnieniem konieczności realizacji przez ucznia podstawy programowej kształcenia ogólnego (lub podstawy programowej kształcenia w zawodach).

Podstawa udzielania pomocy

psychologiczno-pedagogicznej

 

Objęcie ucznia zindywidualizowaną ścieżką kształcenia wymaga opinii poradni, z której wynika potrzeba objęcia ucznia pomocą w tej formie oraz wniosku rodzica/opiekuna prawnego. Prowadzący Nauczyciele, wychowawcy                                        i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do właściwych zajęć edukacyjnych i rodzaju prowadzonych zajęć.

 

Czas trwania

 

Zgodnie z ramowym planem nauczania danego oddziału,                                  do którego uczęszcza uczeń.

 

Liczba uczestników

1

Okres udzielania pomocy

psychologiczno-pedagogicznej

 

Zgodnie z decyzją dyrektora, nie dłużej jednak niż rok szkolny.

Realizacja zindywidualizowanej ścieżki kształcenia trwa                               w miarę posiadanych środków oraz do czasu powrotu ucznia do zdrowia (w tym do czasu zapobiegania i likwidowania opóźnień w uzyskaniu osiągnięć edukacyjnych wynikających    z realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego).

 

f) zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu (zajęcia te uzupełniają działania szkoły w zakresie doradztwa zawodowego),

Adresaci

 

Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego (art. 109 ust. 1 pkt 7 Prawa oświatowego) organizuje się dla wszystkich uczniów.

 

Zadania

Wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Współpraca nauczycieli w stałych działaniach z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego.

Obowiązkowe określenie w IPET zajęć z zakresu doradztwa zawodowego oraz zajęć związanych                                  z wyborem kierunku kształcenia i zawodu realizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia                           i kariery zawodowej.

Wspomaganie uczniów w wyborze dalszej drogi edukacyjnej lub zawodowej, przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy.

Pomoc przy podejmowaniu decyzji o wyborze rodzaju edukacji, szkoły, zawodu, w formie porady indywidualnej polegającej na wskazaniu predyspozycji i sugerowaniu kierunków rozwoju.

Systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomaganie                   w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej.

Gromadzenie, aktualizowanie i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia.

Koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę.

Systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomaganie                   w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej. Należy:

1) gromadzić, aktualizować i udostępniać informacje edukacyjne

i zawodowe właściwe dla danego poziomu kształcenia;

2) prowadzić zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia

i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej;

3) koordynować działalność informacyjno-doradczą prowadzoną przez szkołę ,

4) współpracować z innymi nauczycielami w stałych działaniach z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego;

5) wspierać nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Podstawa udzielania pomocy

Psychologiczno-pedagogicznej

 

Zajęcia organizowane zgodnie z podstawą programową, planem pracy wychowawczej i programem własnym doradcy zawodowego.

Ponadto na wniosek: ucznia, rodzica/opiekuna prawnego, dyrektora, wychowawcy, nauczyciela przedmiotu, innego nauczyciela, specjalisty prowadzącego zajęcia z uczniem, wniosek poradni, asystenta rodziny, kuratora sądowego, pielęgniarki szkolnej.

 

Prowadzący

Nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje właściwe do rodzaju prowadzonych zajęć (doradca zawodowy).

Pierwszej obserwacji i diagnozy dokonują nauczyciele                  i wychowawcy, którzy rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w tym ich zainteresowania

i uzdolnienia. Taka wstępna diagnoza jest niezwykle ważna dla doradcy zawodowego.

Czas trwania

 

45 minut

Liczba uczestników nieokreślona - zajęcia lekcyjne                      (w oddziale klasowym), grupowe bądź indywidualne.

Okres udzielania pomocy

Psychologiczno-pedagogicznej

 

Zgodnie z podstawą programową i ramowym planem nauczania oraz programem własnym doradcy zawodowego.

 

g) dostosowań procesu edukacji zgodnie z Procedurą sprawowania opieki w szkole nad uczniami przewlekle chorymi lub/i posiadającymi orzeczenie o niepełnosprawności                              (z Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności),

h) porad i konsultacji, warsztatów, zajęć integracyjnych.

2. W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom uczniów                                       i nauczycielom w formie porad, szkoleń, konsultacji, warsztatów i konferencji tematycznych.

II. 1. ZADANIA DYREKTORA

1. Organizowanie pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla dzieci (na podstawie rozpoznania, oceny funkcjonalnej, opinii lub orzeczenia), rodziców tych dzieci oraz nauczycieli, zgodnie                     z rozpoznanymi potrzebami.

2. Ustalanie wymiar godzin poszczególnych form udzielania pomocy.

3. Informowanie pisemnie rodziców/prawnych opiekunów ucznia o ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin,                     w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane.

4. Wspieranie nauczycieli, wychowawców i specjalistów w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności w zakresie udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej.

5. Wspomaganie działania szkoły w zakresie planowania i przeprowadzenia działań mających                   na celu poprawę jakości udzielanej pomocy psychologiczno- pedagogicznej.

6. Kontrola  realizacji zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

7. Planowanie w arkuszu organizacji pracy szkoły godzin przeznaczonych na realizację zajęć                             z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

8. Ustalanie tygodniowego wymiar godzin zajęć edukacyjnych realizowanych w formie: zindywidualizowanej ścieżki kształcenia i indywidualnego nauczania zgodnie z zaleceniami zawartymi w opinii lub orzeczeniu.

9. Nadzorowanie prac zespołu odpowiedzialnego za opracowanie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU) i indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET).

10.Ustalanie harmonogramu spotkań nauczycieli i specjalistów w ramach zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

II. 2. ZADANIA PEDAGOGA SZKOLNEGO

1. Prowadzenie szkolnego rejestru uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną. – Załącznik nr 3

2. Uczestniczenie w pracach zespołów ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów posiadających orzeczenie i opinie oraz w pracy zespołu ds. Programu Wychowawczo-Profilaktycznego Szkoły.

3. Monitorowanie dokumentacji ucznia tworzonej przez wychowawcę w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

4. Składanie do dyrektora sprawozdania o stanie dokumentacji w wyznaczonym przez dyrektora terminie.

Dokumentacja dotycząca organizacji i form udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej prowadzona jest przez wychowawcę klasy – koordynatora i przechowywana w gabinecie pedagoga szkolnego.

5. Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów.

6. Określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów.

7. Rozpoznawanie przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie w życiu szkoły.

8. Podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi potencjału uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy funkcjonowania uczniów.

9. Stwarzanie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły, wpieranie integracji uczniów.

10. Współpraca z poradniami, instytucjami i organizacjami wspierającymi uczniów w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym w szczególności w zakresie ich funkcjonowania.

11. Dokonywanie analizy i oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole.

12. Budowanie poczucia własnej wartości u uczniów.

13. Realizacja programów i zajęć profilaktycznych.

14. Systematyczne diagnozowanie potrzeb i możliwości uczniów, monitorowanie frekwencji uczniów.

II. 3. ZADANIA PEDAGOGA SPECJALNEGO

1. Współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami w:

a) rekomendowaniu dyrektorowi szkoły do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w szkoły oraz dostępności, o której mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,

b) prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,

c) rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów,

d) określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia.

2. Współpraca z zespołem w zakresie opracowania wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

3. Wsparcie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:

a) rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,

b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem,

c) dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych                                      i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych,

d) doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów.

4. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów                                         i nauczycielom.

5. Współpraca w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami (m.in. poradniami psychologiczno-pedagogicznymi,  placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi szkołami, organizacjami pozarządowymi, pomocą nauczyciela, pracownikiem socjalnym, asystentem rodziny).

6. Przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie wymienionych wyżej zadań.

 

 

II. 4. ZADANIA PSYCHOLOGA SZKOLNEGO

1. Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier                    i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły.


2. Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów      wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia

w życiu szkoły.

 

3. Udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb.

 

4. Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci
i młodzieży.

 

5. Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku  szkolnym i pozaszkolnym uczniów.

6. Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.


7. Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów.

 

8. Wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w:

a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań                          i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności                                                  w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia                  i jego uczestnictwo w życiu szkoły,

b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

9. Współpraca z pedagogiem szkolnym, pedagogiem specjalnym, nauczycielami                                       i wychowawcami klas (zajęcia integracyjne, pomoc w rozwiązywaniu konfliktów klasowych, kontroli frekwencji i osiągnięć edukacyjnych).

 

10. Uczestniczenie w pracach zespołów ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów posiadających orzeczenie i opinie oraz w pracy zespołu ds. Programu Wychowawczo-Profilaktycznego szkoły.

 

11. Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną i innymi instytucjami o charakterze pomocowym.

 

II. 5. ZADANIA WYCHOWAWCY

1. Koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom z jego klasy.

2. Wnioskowanie o objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną (Załącznik nr 2).

3.Prowadzenie dokumentacji dotyczącej pomocy psychologiczno-pedagogicznej                                        i przechowywanie jej w gabinecie pedagoga szkolnego . Dla uczniów posiadających opinię ppp - Załącznik nr 4, Załącznik nr 5; dla uczniów posiadających orzeczenie ppp – Załącznik                  nr 6, Załącznik nr 7 (WOPFU - wersja a lub b) i Załącznik nr 8 (IPET); dla uczniów z chorobami przewlekłymi i posiadających orzeczenie o niepełnosprawności – dokumentacje zgodna z procedurami opisanymi w  pkt. V.

4. Ustalanie formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla danego ucznia we współpracy                            z dyrektorem, nauczycielami, specjalistami, rodzicami ucznia.

5.  Monitorowanie postępów/osiągnięć i frekwencji uczniów na zajęciach organizowanych                        w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

6.  Dokonywanie podsumowania i oceny efektywności udzielanej uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej podczas zebrań z nauczycielami - Załącznik nr 9 i w każdym półroczu, podczas zebrań zespołu ds. spraw wsparcia psychologiczno-pedagogicznego (dyrekcja, nauczyciele, specjaliści) – Załącznik nr 10.

7.  Informowanie za pośrednictwem dziennika elektronicznego lub w formie papierowej rodziców ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego o terminie każdego spotkania zespołu i możliwości uczestniczenia w nim na – Załącznik nr 11. Rodzic może zrezygnować z udziału w zebraniu.

8. Sporządzanie na bieżąco dokumentacji dotyczącej pomocy psychologiczno-pedagogicznej ucznia.

9. Stała współpraca z nauczycielami, specjalistami i rodzicami ucznia objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną.

10. W porozumieniu z dyrektorem szkoły organizuje terminy spotkań zespołu  ds. spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznego.

II. 6. ZADANIA NAUCZYCIELA

1. Informowanie wychowawcy o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną.

2. Podejmowanie działań mających na celu podnoszenie efektywności uczenia się i poprawy funkcjonowania uczniów, stosuje konieczne dostosowania zawarte w opinii/ orzeczeniu.

3. Rozpoznawanie czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie ucznia                          w szkole.

4. Rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń.

5. Podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału rozwojowego ucznia.

6. Ustalenie godziny i miejsce realizowania zaproponowanej uczniowi formy pomocy psychologiczno- pedagogicznej i przekazanie tej informacji uczniowi i jego rodzicom.

7. Informowanie wychowawcy o frekwencji ucznia na prowadzonych przez siebie zajęciach                                        w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

8. Przygotowanie przedmiotowego zakresu dostosowań wymagań edukacyjnych oraz kryteriów oceniania dostosowanych do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i przekazanie tego dokument wychowawcy – koordynatorowi do dołączenia do indywidualnej dokumentacji ucznia.

9. Respektowanie w trakcie bieżącej pracy z uczniem zaleceń zawarte w opiniach                                            i orzeczeniach, zaleceń zespołu nauczycieli uczących ucznia, zakresu dostosowań.

10. Dokonywanie wraz z wychowawcą i specjalistami dwa razy do roku podczas zebrań zespołu ds. spraw wsparcia psychologiczno-pedagogicznego oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej i formułuje wnioski dotyczące dalszych działań.

II. 7. ZADANIA DORADCY ZAWODOWEGO

 1.Systematycznie diagnozuje zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej.

 

2.Gromadzi, aktualizuje i udostępnia informacje edukacyjne i zawodowe właściwe dla danego poziomu kształcenia.

 

3.Prowadzi zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów.

 

4.Koordynuje działalność informacyjno-doradczą prowadzoną przez szkołę .

 

5.Współpracuje z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań                               w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu.

 

6.Wspiera nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

III. PROCEDURA ORGANIZACJI POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ

1. W przypadku stwierdzenia, że uczeń ze względu na swoje potrzeby rozwojowe, zdrowotne lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, odpowiednio nauczyciel lub specjalista niezwłocznie udzielają uczniowi tej pomocy w trakcie bieżącej pracy z uczniem i informują o tym wychowawcę klasy.

2. Wychowawca klasy informuje rodziców/opiekunów prawnych ucznia, dyrektora szkoły, innych nauczycieli i specjalistów o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz we współpracy z nauczycielami                             lub specjalistami koordynuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w ramach integrowanych działań nauczycieli oraz bieżącej pracy z uczniem.

3. Dyrektor szkoły ustala wymiar godzin poszczególnych form pomocy udzielanych uczniom, biorąc pod uwagę określoną w arkuszu organizacji szkoły odpowiednia liczbę godzin z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

5. Wychowawca informuje o formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej organizowanej dla ucznia jego rodziców/prawnych opiekunów. Wychowawca przygotowuje pisemną informację do rodziców /prawnych opiekunów ucznia o ustalonych dla ucznia formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane w danym roku szkolnym –– Załącznik nr 12 (dla uczniów posiadających opinie ppp) i Załącznik  nr 13 (dla uczniów posiadających orzeczenie ppp).

6. Rodzic może zrezygnować z form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, uzasadniając to pisemnie (Załącznik nr 12 i Załącznik nr 13).

7. W przypadku, gdy pomimo udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, nie następuje poprawa funkcjonowania ucznia, dyrektor szkoły, za zgodą rodziców, występuje do publicznej poradni z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu ucznia – Załącznik nr 14, Załącznik nr 15 (opinia o uczniu z  problemami w nauce matematyki), Załącznik nr 16 (informacja nauczyciela polonisty o specyficznych trudnościach ucznia w czytaniu, pisaniu).

8. Wychowawca po otrzymaniu informacji dotyczącej opinii ppp ucznia/ wychowanka jest zobowiązany w terminie nieprzekraczającym 7 dni zapoznać nauczycieli z dokumentem,                             a następnie poinformować nauczycieli i specjalistów  o objęciu ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną przyznawana przez dyrektora szkoły.

9. Wychowawca prowadzi na bieżąco dokumentacje pomocy psychologiczno-pedagogicznej

dla swoich wychowanków.

10. Co najmniej 2 razy w roku szkolnym wychowawca wspólnie z nauczycielami i specjalistami zatrudnionymi w szkole dokonują oceny efektywności udzielanej pomocy (Załącznik 9                                  i Załącznik 10).

IV. ORGANIZACJA POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ DLA UCZNIA POSIADAJĄCEGO ORZECZENIE O POTRZEBIE KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO

1. Dla każdego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego powołuje się zespól, który tworzą wychowawca, nauczyciele i specjaliści prowadzący zajęcia z uczniem.

2. Pracą zespołu koordynuje wychowawca klasy, do której uczęszcza uczeń posiadający orzeczenie ppp.

3. Zespół zostaje powołany niezwłocznie po otrzymaniu przez szkołę orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego na okres, na jaki zostało wydane orzeczenie.

4. Zespół (wychowawca, nauczyciele pracujący z uczniem w tym nauczyciel współorganizujący zajęcia, pedagog szkolny, psycholog i pedagog specjalny) opracowuje Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (Załącznik nr 8) po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia (Załącznik nr 7), uwzględniając diagnozę i wnioski sformułowane na jej podstawie oraz wnioski zawarte w orzeczeniu.

5. Wychowawca zawiadamia o terminu zebrania zespołu w formie pisemnej za pośrednictwem dziennika elektronicznego lub w formie papierowej rodziców ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego o terminie każdego spotkania (Załącznik nr 11).  Rodzic może zrezygnować z udziału w zebraniu.

6. Zespół, co najmniej dwa razy w roku szkolnym, dokonuje okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia.

7. Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny opracowuje się na okres, na jaki zostało wydane orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nie dłuższy jednak niż etap edukacyjny. Program opracowuje się w terminie 30 dni od złożenia w szkole orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. IPET poddawany jest ewaluacji i weryfikowany przez zespół min. 2 razy w roku szkolnym

8. Spotkania zespołu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku szkolnym.

9. W spotkaniach Zespołu mogą także uczestniczyć:

• na wniosek dyrektora przedstawiciel poradni psychologiczno-pedagogicznej oaz poradni specjalistycznej,

• na wniosek lub za zgodą rodziców ucznia lub pełnoletniego ucznia – inne osoby,                                              w szczególności lekarz, psycholog, logopeda, inny specjalista.

10. Rodzice ucznia mają prawo uczestniczyć w spotkaniach Zespołu, a także w opracowaniu                          i modyfikacji programu oraz dokonywaniu wielospecjalistycznych ocen.

11. Oryginał tych dokumentów wychowawca przekazuje dyrektorowi do analizy i podpisu; następnie - dokumentacje te przechowuje wychowawca w teczce z dokumentacja ppp                                   w gabinecie pedagoga szkolnego.

12. Rodzice ucznia albo pełnoletni otrzymują kopię:

• wielospecjalistycznych ocen

• Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego.

13. Rodzic ucznia potwierdza fakt otrzymania WOPFU i IPET własnoręcznym podpisem.

14. Osoby biorące udział w spotkaniach zespołu są zobowiązanie do nieujawniana treści poruszanych na spotkaniu.

V. PROCEDURA SPRAWOWANIA OPIEKI W SZKOLE NAD UCZNIAMI PRZEWLEKLE CHORYMI LUB/I POSIADAJĄCYMI ORZECZENIE                                                 O NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI (Z POWIATOWEGO ZESPOŁU DO SPRAW ORZEKANIA O NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI) – Załącznik nr 17

VI. PROCEDURY DOTYCZĄCE UŻYWANIA TELEFONÓW KOMÓRKOWYCH

Z INFORMACJĄ DLA RODZICÓW UCZNIÓW – Załącznik nr 18

VII. ZINDYWIDUALIZOWANA ŚCIEŻKA KSZTAŁCENIA

1. Zindywidualizowana ścieżka kształcenia jest organizowana dla uczniów, którzy mogą uczęszczać do szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające                                          w szczególności ze stanu zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć edukacyjnych wspólnie z oddziałem szkolnym i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych.

2. Zindywidualizowana ścieżka kształcenia obejmuje wszystkie zajęcia edukacyjne, które są realizowane wspólnie z oddziałem szkolnym oraz indywidualnie z uczniem.

3. Objęcie ucznia zindywidualizowaną ścieżką kształcenia wymaga opinii publicznej poradni,                    z której wynika potrzeba objęcia ucznia pomocą w tej formie.

4. Do wniosku o wydanie opinii dołącza się dokumentację określającą:

• trudności w funkcjonowaniu ucznia w przedszkolu lub szkole,

• w przypadku ucznia obejmowanego zindywidualizowaną ścieżką ze względu na stan zdrowia – także wpływ przebiegu choroby na funkcjonowanie ucznia w szkole oraz ograniczenia                           w zakresie możliwości udziału ucznia w zajęciach edukacyjnych wspólnie z oddziałem szkolnym;

• w przypadku ucznia uczęszczającego do szkoły – także opinię nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, o funkcjonowaniu ucznia w szkole (np. Załącznik nr 15, Załącznik nr 16).

5. Przed wydaniem opinii publiczna poradnia we współpracy ze szkołą oraz rodzicami ucznia albo pełnoletnim uczniem przeprowadza analizę funkcjonowania ucznia uwzględniającą efekty udzielanej dotychczas przez szkołę pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

6. Opinia zawiera dane i informacje, o których mowa w przepisach w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych, a ponadto wskazuje:

• zakres, w jakim uczeń nie może brać udziału w zajęciach edukacyjnych wspólnie z oddziałem szkolnym;

• okres objęcia ucznia zindywidualizowaną ścieżką, nie dłuższy jednak niż rok szkolny;

• działania, jakie powinny być podjęte w celu usunięcia barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły.

7. Uczeń objęty zindywidualizowaną ścieżką kształcenia realizuje w danej szkole programy nauczania, z dostosowaniem metod i form ich realizacji do jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, w szczególności potrzeb wynikających ze stanu zdrowia.

8. Na wniosek rodziców ucznia dyrektor szkoły ustala, z uwzględnieniem opinii, tygodniowy wymiar godzin zajęć edukacyjnych realizowanych indywidualnie z uczniem, uwzględniając konieczność realizacji przez ucznia podstawy programowej kształcenia                                            ogólnego - Załącznik nr 19.

9. Dyrektor powiadamia pisemnie rodziców ucznia o tygodniowym wymiarze godzin przydzielonych w ramach zindywidualizowanej ścieżki kształcenia oraz prowadzących zajęcia lekcyjne -  Załącznik nr 20.

10. Nauczyciele prowadzący zajęcia z uczniem objętym zindywidualizowaną ścieżką podejmują działania ukierunkowane na poprawę funkcjonowania ucznia w szkole.

11. Zindywidualizowanej ścieżki nie organizuje się dla:

• uczniów objętych kształceniem specjalnym ,

• uczniów objętych indywidualnym nauczaniem.

VIII. WYDAWANIE OPINII NA TEMAT FUNKCJONOWANIA DZIECKA                                        W SZKOLE

1. Opinia może być sporządzona i wydana na pisemny wniosek  - Załącznik nr 21:

• rodzica

• sądu

• poradni psychologiczno-pedagogicznej

• policji

• Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie

• Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej

2. Wnioskodawca, który zwraca się z prośbą o pisemną opinię wychowawcy, nauczyciela lub specjalisty, pracującego z dzieckiem składa wniosek skierowany do dyrektora szkoły                                            w sekretariacie szkoły.

3. Sekretarz szkoły po otrzymaniu wniosku informuje danego wychowawcę o konieczności sporządzenia opinii.

4. Wychowawca, nauczyciel lub specjalista w ciągu 7 dni od złożenia wniosku sporządza opinię, dotyczącą funkcjonowania ucznia w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach i dostarcza do sekretariatu szkoły celem podpisu przez dyrektora.– Załącznik nr 22.

5. Jeden egzemplarz sporządzony jest dla wnioskodawcy, a drugi wraz wnioskiem zostaje                         w dokumentach szkoły. Wychowawca może również zrobić kopię opinii do teczki wychowawcy.

6. Gotowy dokument jest do odebrania w sekretariacie szkoły.

7. Rodzic, odbierając opinię składa pisemny podpis na drugim egzemplarzu dokumentu z datą odbioru.

8. W przypadku innych wnioskodawców wniosek jest wysyłany za potwierdzeniem odbioru.

 

 IX. SPIS ZAŁĄCZNIKÓW

 

1.         Załącznik nr 1 – Zgoda na objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną (wersja a lub b).

2.         Załącznik nr 2  - Wniosek do dyrektora szkoły o objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną.

3.         Załącznik nr 3 – Rejestr uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną w danym roku szkolnym, posiadający opinie i orzeczenia ppp.

4.         Załącznik nr 4 - Potwierdzenie zapoznania się nauczycieli szkoły z opinią ppp.

5.         Załącznik nr 5 - Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla uczniów posiadających opinie ppp – formy dostosowań i wymagań.

6.         Załącznik nr 6 -  Potwierdzenie zapoznania się nauczycieli szkoły z orzeczeniem ppp.

7.         Załącznik nr 7 - Arkusz wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia (WOPFU) (wersja a lub b).

8.         Załącznik nr  8- Indywidualny  Program  Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET).

9.         Załącznik nr 9 – Protokół ze spotkania nauczycieli/ specjalistów – podsumowanie i ocena efektywności udzielanej uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

10.      Załącznik nr10 - Karta monitorowania pracy wychowawcy klasy i zespołu wychowawczego w ramach działań pomocy pp.

11.     Załącznik nr 11 – Zawiadomienie rodziców o planowanym spotkaniu w ramach pomocy pp.

12.     Załącznik nr 12 - Informacja do rodziców o przyznanych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

13.     Załącznik nr 13 - Informacja do rodziców o przyznanych formach pomocy uczniom posiadającym orzeczenie o kształceniu specjalnym.

14.     Załącznik nr 14 – Wniosek do poradni psychologiczno-pedagogicznej o przeprowadzenie diagnozy                                           i wskazanie sposobu rozwiązania problemu ucznia.

15.     Załącznik nr 15 – Opinia o uczniu z  problemami w nauce matematyki.

16.     Załącznik nr 16 - Informacja nauczyciela polonisty o specyficznych trudnościach ucznia w czytaniu, pisaniu.

17.     Załącznik nr 17 - Procedura sprawowania opieki w szkole nad uczniami przewlekle chorymi                                  lub/i posiadającymi orzeczenie o niepełnosprawności (z powiatowego zespołu do spraw orzekania                              o niepełnosprawności) z  4 załącznikami.

18.     Załącznik nr 18 – Procedury dotyczące używania telefonów komórkowych w szkole z 2 załącznikami.

19.     Załącznik nr 19  - Wniosek rodziców ucznia do dyrektor szkoły o ustalenie tygodniowego wymiaru godzin zajęć edukacyjnych realizowanych w ramach indywidualnej ścieżki kształcenia.

20.     Załącznik nr 20 – Decyzja dyrektora o tygodniowym wymiarze godzin w ramach zindywidualizowanej ścieżki kształcenia.

21.     Załącznik nr 21  – Wniosek rodzica o wydanie opinii o uczniu.

22.      Załącznik nr 22 - Opinia szkoły na temat funkcjonowania ucznia.

 

Załączniki do procedur dostępne w:

 I Liceum Ogólnokształcącym im. Juliusza Słowackiego

 w Skarżysku-Kamiennej, ul 1 Maja 82, 26-110, tel. 41 251 39 28