Standardy Ochrony Małoletnich - wersja skrócona
I Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza
Słowackiego |
Skarżysko-Kamienna, 2024-02-12 |
STANDARDY OCHRONY
MAŁOLETNICH – wersja skrócona
w I Liceum Ogólnokształcącym im. Juliusza Słowackiego w Skarżysku-Kamiennej
Standardy udostępnia się na stronie internetowej Szkoły w wersji zupełnej i skróconej.
Pracownicy I Liceum
Ogólnokształcącego im. Juliusza Słowackiego w Skarżysku-Kamiennej posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają
uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.
W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka członkowie pracownicy Szkoły
podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty
wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy. Pracownicy Szkoły monitorują
sytuację i dobrostan ucznia w Szkole.
Dobra relacja pedagogiczna między nauczycielem a uczniem powinna być oparta na akceptacji, uznaniu (docenianiu) i życzliwości.
Do elementów takiej relacji należą m.in.:
1. okazywanie żywego zainteresowania sprawami uczniów
2. okazywanie szacunku uczniom
3. chwalenie uczniów
4. pozytywna krytyka – (bez ośmieszania i zawstydzania)
5. wspieranie uczniów
6. rozwiązywanie konfliktów.
ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE MIĘDZY MAŁOLETNIM A PRACOWNIKAMI SZKOŁY, W SZCZEGÓLNOŚCI ZACHOWANIA NIEDOZWOLONE WOBEC MAŁOLETNICH
Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez pracowników Szkoły
jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownicy
Szkoły traktują każdego ucznia z szacunkiem oraz uwzględniają jego godność i
potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec ucznia w jakiejkolwiek
formie. Pracownicy Szkoły realizując te cele działają w ramach obowiązującego
prawa, przepisów wewnętrznych instytucji oraz swoich kompetencji. Zasady bezpiecznych
relacji pracowników Szkoły z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników,
stażystów i wolontariuszy.
Relacje pracowników I Liceum Ogólnokształcącego im. Juliusza Słowackiego w Skarżysku-Kamiennej z uczniami:
Pracownicy Szkoły zobowiązani są do
utrzymywania profesjonalnej relacji z uczniami i każdorazowego rozważenia, czy ich
reakcja, komunikat bądź działanie wobec niego są adekwatne do sytuacji,
bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec uczniów. Działają w sposób otwarty
i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji ich zachowania.
Komunikacja z uczniami Szkoły
1. W komunikacji z uczniami pracownicy Szkoły zachowują cierpliwość i szacunek.
2. Słuchają uważnie uczniów i udzielaj im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji.
3. Nie wolno zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać ucznia. Nie wolno krzyczeć na ucznia w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci.
4. Nie wolno ujawniać informacji wrażliwych dotyczących ucznia wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych uczniów. Obejmuje to wizerunek ucznia, informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
5. Podejmując decyzje dotyczące ucznia, pracownik Szkoły zobowiązany jest poinformować go o tym i starać się brać pod uwagę jego oczekiwania.
6. Należy szanować prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, trzeba wyjaśnić mu to najszybciej jak to możliwe.
7. Jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z uczniem na osobności wskazane jest zostawić uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbać, aby być w zasięgu wzroku innych; można też poprosić drugiego pracownika Szkoły o obecność podczas takiej rozmowy.
8. Nie wolno zachowywać się w obecności
uczniów w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i
żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności
bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec ucznia relacji władzy
lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
9. Należy zapewnić uczniów, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś
sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć
pracownikowi Szkoły i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.
Działania z uczniami
1. Należy doceniać i szanować wkład uczniów w podejmowane działania, aktywnie ich angażować i traktować równo bez względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
2. Nie wolno faworyzować uczniów.
3. Nie wolno nawiązywać z uczniem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych ani składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie uczniom treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę.
4. Nie wolno utrwalać i upowszechniać
wizerunku ucznia (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb
prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków dzieci,
jeśli dyrektor Szkoły nie został
o tym poinformowany, nie wyraził
na to zgody i nie uzyskał zgód rodziców/opiekunów prawnych oraz samych dzieci.
5. Nie wolno proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych
substancji, jak również używać ich w obecności dzieci.
6. Nie wolno przyjmować pieniędzy ani prezentów od ucznia, ani rodziców/opiekunów dziecka. Nie wolno wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub rodziców/opiekunów dziecka. Nie wolno zachowywać się w sposób mogący sugerować innym istnienie takiej zależności i prowadzący do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych. Nie dotyczy to okazjonalnych podarków związanych ze świętami w roku szkolnym, np. kwiatów, prezentów składkowych czy drobnych upominków.
7. Wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie uczniem przez pracownika lub pracownikiem przez ucznia muszą być raportowane dyrektora Szkoły. Jeśli pracownik jest ich świadkiem reaguj stanowczo, ale z wyczuciem, aby zachować godność osób zainteresowanych.
Kontakt fizyczny z dziećmi
Każde przemocowe działanie wobec ucznia jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego. Należy kierować się profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję dziecka, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet przy dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie.
1. Nie wolno bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać
integralności fizycznej dziecka.
2. Nie wolno dotykać dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
3. Zawsze należy być przygotowanym na wyjaśnienie swoich działań wobec ucznia.
4. Nie należy angażować się w takie aktywności
jak łaskotanie, udawane walki z dziećmi czy brutalne zabawy fizyczne.
5. Trzeba zachować szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły
nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie
doświadczenia mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania
niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich
sytuacjach trzeba reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc dziecku
zrozumieć znaczenie osobistych granic.
6. Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Jeśli pracownik szkoły jest świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, zawsze informuje o tym osobę odpowiedzialną i/lub postąp zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji.
7. W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka, należy unikać innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z dzieckiem. Dotyczy to zwłaszcza pomagania dziecku w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu, przewijaniu i w korzystaniu z toalety. Należy zadbać o to, aby w każdej z czynności pielęgnacyjnych i higienicznych asystowała pracownikowi inna osoba ze Szkoły. Jeśli pielęgnacja i opieka higieniczna nad uczniem należą do obowiązków pracownika Szkoły, zostanie on przeszkolony w tym kierunku.
8. Podczas dłuższych niż jednodniowe wyjazdów i wycieczek niedopuszczalne jest spanie z dzieckiem w jednym łóżku lub w jednym pokoju.
Kontakty poza godzinami pracy
Co do zasady kontakt z uczniami powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych.
1. Nie należy zapraszać uczniów do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy. Obejmuje to także kontakty z uczniami poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).
2. Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą
formą komunikacji z uczniami i ich rodzicami lub opiekunami poza godzinami
pracy są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy) lub ustalone wcześniej za
zgoda rodziców małoletnich formy komunikacji.
3. Jeśli zachodzi konieczność spotkania z uczniami i poza godzinami pracy,
musisz poinformować o tym dyrektora Szkoły, a rodzice/opiekunowie
prawni dzieci muszą wyrazić zgodę na taki kontakt (m.in. dot. wycieczki,
wyjścia, zawodów, konkursów).
4. Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i
rodzice/opiekunowie dzieci są osobami bliskimi wobec pracownika Szkoły) wymaga
zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych uczniów Szkoły,
ich rodziców oraz opiekunów.
Bezpieczeństwo online
Należy być świadomym cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania prywatnej aktywności pracowników
w sieci przez aplikacje i algorytmy, ale także ich działań w internecie. Dotyczy to lajkowania określonych stron, korzystania z aplikacji randkowych, na których można spotkać uczniów/uczennice, obserwowania określonych osób/stron w mediach społecznościowych i ustawień prywatności kont, z których korzysta pracownik Szkoły. Jeśli profil pracownika Szkoły jest
publicznie dostępny, dzieci i ich rodzice/opiekunowie będą mieć wgląd w jego cyfrową aktywność.
W trakcie lekcji osobiste urządzenia elektroniczne powinny być wyłączone lub wyciszone, a funkcjonalność bluetooth wyłączona na terenie Szkoły.
ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI MIĘDZY MAŁOLETNIMI W SZKOLE.
ZACHOWANIA NIEDOZWOLONE MAŁOLETNICH
Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi:
1. Uczniowie mają prawo do przebywania w bezpiecznym środowisku szkolnym. Nauczyciele i personel szkolny chronią uczniów i zapewniają im bezpieczeństwo.
2. Uczniowie mają obowiązek przestrzegania zasad i norm zachowania określonych w statucie Szkoły.
3. Uczniowie uznają prawo innych uczniów do odmienności i zachowania tożsamości ze względu na: pochodzenie etniczne, geograficzne, narodowe, religię, status ekonomiczny, cechy rodzinne, wiek, płeć, orientację seksualną, cechy fizyczne, niepełnosprawność. Nie naruszają praw innych uczniów – nikogo nie dyskryminują ze względu na jakąkolwiek jego odmienność.
4. Zachowanie i postępowanie uczniów wobec kolegów/ innych osób nie narusza ich poczucia godności/ wartości osobistej. Uczniowie są zobowiązani do respektowania praw i wolności osobistych swoich kolegów i koleżanek, ich prawa do własnego zdania, do poszukiwań i popełniania błędów, do własnych poglądów, wyglądu i zachowania – w ramach społecznie przyjętych norm i wartości.
5. Kontakty między uczniami cechuje zachowanie przez nich wysokiej kultury osobistej, np. używanie zwrotów grzecznościowych typu proszę, dziękuję, przepraszam; uprzejmość; życzliwość; poprawny, wolny od wulgaryzmów język; kontrola swojego zachowania i emocji; wyrażanie sądów i opinii w spokojny sposób, który nikogo nie obraża i nie krzywdzi.
6. Uczniowie budują wzajemne relacje poprzez niwelowanie konkurencyjności między sobą w różnych obszarach życia, wzajemne zrozumienie oraz konstruktywne, bez użycia siły rozwiązywanie problemów i konfliktów między sobą. Akceptują i szanują siebie nawzajem.
7. Uczniowie okazują zrozumienie dla trudności i problemów kolegów/koleżanek i oferują im pomoc. Nie kpią, nie szydzą z ich słabości, nie wyśmiewają ich, nie krytykują.
8. W kontaktach między sobą uczniowie nie zachowują się prowokacyjnie i konkurencyjnie. Nie powinni również mieć poczucia zagrożenia czy odczuwać wrogości ze strony kolegów.
9. Uczniowie mają prawo do własnych poglądów, ocen i spojrzenia na świat oraz wyrażania ich, pod warunkiem, że sposób ich wyrażania wolny jest od agresji i przemocy oraz nikomu nie wyrządza krzywdy.
10. Uczniowie nie mają prawa stosować z jakiegokolwiek powodu słownej, fizycznej i psychicznej agresji i przemocy wobec innych uczniów.
11. Uczniowie mają obowiązek przeciwstawiania się wszelkim przejawom brutalności i wulgarności oraz informowania pracowników Szkoły o zaistniałych zagrożeniach.
12. Jeśli uczeń jest świadkiem stosowania przez innego ucznia/uczniów jakiejkolwiek formy agresji lub przemocy, ma obowiązek reagowania na nią, np: pomaga ofierze, chroni ją, szuka pomocy dla ofiary u osoby dorosłej (zgodnie z obowiązującymi w Szkole procedurami).
13. Wszyscy uczniowie znają obowiązujące w Szkole procedury bezpieczeństwa – wiedzą, jak zachowywać się w sytuacjach, które zagrażają ich bezpieczeństwu lub bezpieczeństwa innych uczniów, gdzie i do kogo dorosłego mogą się w Szkole zwrócić o pomoc.
14. Jeśli uczeń stał się ofiarą agresji lub przemocy, powinien uzyskać w Szkole pomoc, zgodnie z obowiązującymi w niej procedurami.
Niedozwolone zachowania małoletnich w szkole:
1. Stosowanie agresji i przemocy wobec uczniów/innych osób:
a) agresji i przemocy fizycznej w różnych formach, np.:
• bicie, uderzenie, popychanie, kopanie, opluwanie; obelgi, wyzwiska;
• wymuszenia;
• napastowanie seksualne;
• nadużywanie swojej przewagi nad inną osobą;
• fizyczne zaczepki;
• zmuszanie innej osoby do podejmowania niewłaściwych działań;
• rzucanie w kogoś przedmiotami;
b) agresji i przemocy słownej w różnych formach, np.:
• obelgi, wyzwiska;
• wyśmiewanie, drwienie, szydzenie z ofiary;
• bezpośrednie obrażanie ofiary;
• plotki i obraźliwe żarty, przedrzeźnianie ofiary;
• groźby;
c) agresji i przemocy psychicznej w różnych formach, np.:
• poniżanie;
• wykluczanie/izolacja/milczenie/manipulowanie;
• pisanie na ścianach (np. w toalecie lub na korytarzu);
• wulgarne gesty;
• śledzenie/szpiegowanie;
• obraźliwe SMSy i MMSy;
• wiadomości na forach internetowych lub tzw. pokojach do czatowania;
• telefony i e-maile zawierające groźby (poniżające, wulgarne, zastraszające);
• niszczenie/zabieranie rzeczy należących do ofiary;
• straszenie;
• gapienie się;
• szantażowanie.
d) stwarzanie niebezpiecznych sytuacji w Szkole lub klasie, np. rzucanie kamieniami, przynoszenie do szkoły ostrych narzędzi, innych niebezpiecznych przedmiotów i substancji (środków pirotechnicznych, łańcuchów, noży, zapalniczek), używanie ognia na terenie Szkoły;
e) nieuzasadnione, bez zgody nauczyciela opuszczanie sali lekcyjnej, wagarowanie, wyjście bez zezwolenia poza teren Szkoły w trakcie przerwy lub lekcji;
f) celowe nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zajęć, organizowanych w Szkole. Celowe zachowania zagrażające zdrowiu bądź życiu;
g) niewłaściwe zachowanie podczas wyjść i wycieczek szkolnych oraz przerw międzylekcyjnych, np. przebywanie w miejscach niedozwolonych, bieganie, itp.;
h) uleganie nałogom, np. palenie papierosów, papierosów elektronicznych, picie alkoholu;
i) rozprowadzanie i stosowanie narkotyków/ środków odurzających;
j) niestosowne odzywanie się do kolegów lub innych osób w Szkole lub poza nią;
k) używanie wulgaryzmów w Szkole i poza nią;
l) celowe niszczenie lub nieszanowanie własności innych osób oraz własności szkolnej;
m) kradzież/ przywłaszczenie własności kolegów lub innych osób oraz własności szkolnej;
n) wyłudzanie pieniędzy lub innych rzeczy od uczniów;
o) wysługiwanie się innymi uczniami w zamian za korzyści materialne;
p) rozwiązywanie w sposób siłowy konfliktów z kolegami, udział w bójce;
r) szykanowanie uczniów lub innych osób w szkole z powodu odmienności przekonań, religii, światopoglądu, płci, poczucia tożsamości, pochodzenia, statusu ekonomicznego i społecznego, niepełnosprawności, wyglądu;
s) niereagowanie na niewłaściwe zachowania kolegów (bicie, wyzywanie, dokuczanie);
t) znęcanie się (współudział w znęcaniu się nad kolegami, zorganizowana przemoc, zastraszanie);
u) aroganckie/niegrzeczne zachowanie wobec kolegów. kłamanie, oszukiwanie kolegów/ innych osób w szkole;
w) fotografowanie lub filmowanie zdarzeń z udziałem innych uczniów/ osób bez ich zgody;
z) upublicznianie materiałów i fotografii bez zgody obecnych na nich osób.
ZASADY OCHRONY WIZERUNKU I DANYCH OSOBOWYCH UCZNIÓW
I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO IM. JULIUSZA SŁOWACKIEGO W SKARŻYSKU-KAMIENNEJ
Nasze wartości:
1. W naszych działaniach kierujemy się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków uczniów I LO.
2. Dzielenie się zdjęciami i filmami z naszych aktywności służy celebrowaniu sukcesów uczniów, dokumentowaniu szkolnych działań i zawsze ma na uwadze bezpieczeństwo uczniów. Wykorzystujemy zdjęcia/nagrania pokazujące szeroki przekrój uczniów – chłopców i dziewczęta, w różnym wieku, o różnych uzdolnieniach, stopniu sprawności i reprezentujące różne grupy etniczne.
3. Uczniowie mają prawo zdecydować, czy ich
wizerunek zostanie zarejestrowany i w jaki sposób zostanie przez nas użyty.
4. Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na wykorzystanie wizerunku ich dziecka
jest tylko wtedy wiążąca, jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie
prawni zostali poinformowani o sposobie wykorzystania zdjęć/nagrań i ryzyku
wiążącym się z publikacją
wizerunku.
Dbamy o bezpieczeństwo wizerunku ucznia poprzez:
1. Pytanie o pisemną zgodę rodziców/opiekunów
prawnych oraz o zgodę uczniów przed zrobieniem i publikacją zdjęcia/nagrania.
2. Udzielenie wyjaśnień, do czego wykorzystamy zdjęcia/nagrania i w jakim
kontekście, jak będziemy przechowywać te dane i jakie potencjalne ryzyko wiąże
się z publikacją zdjęć/ nagrań online.
3. Unikanie podpisywania zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi dziecko z imienia i nazwiska. Jeśli konieczne jest podpisanie ucznia wskazane jest użycie tylko jego imienia.
4. Rezygnację z ujawniania jakichkolwiek informacji wrażliwych o uczniu dotyczących m.in. stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych z jego wizerunkiem (np. w przypadku zbiórek indywidualnych organizowanych przez Szkołę).
5. Zmniejszenie ryzyka kopiowania i niestosownego wykorzystania zdjęć/nagrań uczniów poprzez przyjęcie zasad:
• uczniowie znajdujące się na zdjęciu/nagraniu muszą być ubrani, a sytuacja zdjęcia/nagrania nie jest dla nich poniżająca, ośmieszająca ani nie ukazuje go w negatywnym kontekście,
• zdjęcia/nagrania uczniów powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych przez nich i w miarę możliwości przedstawiać uczniów w grupie, a nie pojedyncze osoby.
6. Rezygnację z publikacji zdjęć uczniów, nad którymi nie sprawujemy już opieki, jeśli oni lub ich rodzice/opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na wykorzystanie zdjęć po odejściu ze Szkoły.
7. Przyjęcie zasady, że wszystkie podejrzenia
i problemy dotyczące niewłaściwego rozpowszechniania wizerunków uczniów należy
rejestrować i zgłaszać dyrektorowi Szkoły, podobnie jak inne niepokojące
sygnały dotyczące zagrożenia ich bezpieczeństwa.
Rejestrowanie wizerunku ucznia do użytku I
Liceum Ogólnokształcącego im. Juliusza Słowackiego w Skarżysku-Kamiennej.
W sytuacjach, w których Szkoła rejestruje wizerunek ucznia do własnego użytku, deklarujemy, że:
1. Uczniowie Szkoły i rodzice/opiekunowie posiadają informacje o tym, że wydarzenia Szkolne są rejestrowane.
2.Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na rejestrację wydarzenia jest wyrażona na piśmie.
3. Jeśli rejestracja wydarzenia zostanie zlecona osobie zewnętrznej (wynajętemu fotografowi lub kamerzyście) zadbamy o bezpieczeństwo uczniów poprzez:
• zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do przestrzegania niniejszych wytycznych,
• zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do noszenia lub posiadania i okazania na prośbę zainteresowanych identyfikatora w czasie trwania wydarzenia,
• niedopuszczenie do sytuacji, w której
osoba/firma rejestrująca będzie przebywała z uczniami bez nadzoru pracownika
Szkoły,
• poinformowanie rodziców/opiekunów prawnych oraz uczniów, że osoba/firma
rejestrująca wydarzenie będzie obecna podczas wydarzenia i upewnienie się, że
rodzice/opiekunowie prawni udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku
ich dzieci.
4.Jeśli wizerunek ucznia stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, impreza publiczna, zgoda
rodziców/opiekunów prawnych dziecka nie jest wymagana.
Rejestrowanie wizerunku ucznia do prywatnego użytku
W sytuacjach, w których rodzice/opiekunowie lub widzowie szkolnych wydarzeń i uroczystości itd. rejestrują wizerunki uczniów do prywatnego użytku, informujemy na początku każdego z tych wydarzeń o tym, że:
1. Wykorzystanie, przetwarzanie i publikowanie zdjęć/nagrań zawierających wizerunki uczniów i osób dorosłych wymaga udzielenia zgody przez te osoby, w przypadku dzieci – przez ich rodziców/opiekunów prawnych.
2. Zdjęcia lub nagrania zawierające wizerunki uczniów nie powinny być udostępniane w mediach społecznościowych ani na serwisach otwartych, chyba że rodzice lub opiekunowie prawni tych dzieci wyrażą na to zgodę,
3. Przed publikacją zdjęcia/nagrania online zawsze warto sprawdzić ustawienia prywatności, aby upewnić się, kto będzie
mógł uzyskać dostęp do wizerunku ucznia.
Rejestrowanie wizerunku ucznia przez osoby trzecie i media
1. Jeśli przedstawiciele mediów lub dowolna inna osoba będą chcieli zarejestrować organizowane przez Szkołę wydarzenie i opublikować zebrany materiał, muszą zgłosić taką prośbę wcześniej i uzyskać zgodę dyrektora Szkoły. W takiej sytuacji upewnimy się, że rodzice/opiekunowie prawni udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci. Oczekujemy informacji o:
• imieniu, nazwisku i adresie osoby lub redakcji występującej o zgodę,
• uzasadnieniu potrzeby rejestrowania wydarzenia oraz informacji, w jaki sposób i w jakim kontekście zostanie wykorzystany zebrany materiał,
• podpisanej deklaracji o zgodności podanych informacji ze stanem faktycznym.
2. Pracownikom Szkoły nie wolno umożliwiać
przedstawicielom mediów i osobom nieupoważnionym utrwalania wizerunku dziecka
na terenie Szkoły bez pisemnej zgody rodzica/opiekuna prawnego dziecka oraz bez
zgody dyrektora Szkoły.
3. Pracownik Szkoły nie kontaktuje przedstawicieli mediów z uczniami, nie
przekazuje mediom kontaktu do rodziców/opiekunów prawnych dzieci i nie
wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie ucznia lub jego
rodzica/opiekuna prawnego bez ich zgody. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy
pracownik jest przekonany, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.
4. W celu realizacji materiału medialnego dyrektor Szkoły może podjąć decyzję o udostępnieniu wybranych pomieszczeń w Szkole dla potrzeb nagrania. Dyrektor Szkoły podejmując taką decyzję poleca przygotowanie pomieszczenia w taki sposób, aby uniemożliwić rejestrowanie przebywających na terenie placówki uczniów.
Zasady w przypadku niewyrażenia zgody na rejestrowanie i wizerunku ucznia
Jeśli uczniowie, jego rodzice lub opiekunowie
prawni nie wyrazili zgody na utrwalenie wizerunku dziecka, będziemy respektować
ich decyzję. Z wyprzedzeniem ustalimy z rodzicami/opiekunami prawnymi i uczniami,
w jaki sposób osoba rejestrująca wydarzenie będzie mogła zidentyfikować ucznia,
aby nie utrwalać jego wizerunku na zdjęciach indywidualnych i grupowych. Rozwiązanie, jakie przyjmiemy,
nie będzie wykluczające dla ucznia, którego wizerunek nie powinien być
rejestrowany.
Przechowywanie zdjęć i nagrań
Szkoła zapewnia, że materiały zawierające wizerunek uczniów są przechowywane w sposób zgodny z prawem i bezpieczny dla nich:
1. Nośniki analogowe zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w zamkniętej na klucz szafce, a nośniki elektroniczne zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w folderze chronionym z dostępem ograniczonym do osób uprawnionych przez Szkołę. Nośniki będą przechowywane przez okres wymagany przepisami prawa o archiwizacji i/lub okres ustalony przez Szkołę w polityce ochrony danych osobowych.
2. W Szkole nie są przechowywane materiały elektroniczne zawierające wizerunki uczniów na nośnikach nieszyfrowanych ani mobilnych, takich jak telefony komórkowe i urządzenia z pamięcią przenośną (np. pendrive).
ZASADY BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z INTERNETU I MEDIÓW ELEKTRONICZNYCH
W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM IM. JULIUSZA SŁOWACKIEGO
W SKARŻYSKU-KAMIENNEJ
1. Infrastruktura sieciowa Szkoły umożliwia dostęp do internetu, zarówno pracownikom, jak i uczniom, w czasie zajęć i poza nimi.
2. Sieć jest monitorowana, tak, aby możliwe było zidentyfikowanie sprawców ewentualnych nadużyć.
3.Rozwiązania organizacyjne na poziomie Szkoły
bazują na aktualnych standardach bezpieczeństwa.
4. Dyrektor Szkoły wyznacza osobę odpowiedzialna za bezpieczeństwo sieci w Szkole.
Do obowiązków tej osoby należą:
a. Zabezpieczenie sieci internetowej Szkoły przed niebezpiecznymi treściami
poprzez instalację i aktualizację odpowiedniego, nowoczesnego oprogramowania.
b. Aktualizowanie oprogramowania w miarę potrzeb, przynajmniej raz w miesiącu.
c. Przynajmniej raz w miesiącu sprawdzanie,
czy na komputerach ze swobodnym dostępem podłączonych do internetu nie znajdują
się niebezpieczne treści. W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści,
wyznaczony pracownik stara się ustalić, kto korzystał z komputera w czasie ich
wprowadzenia. Informację o uczniu, który korzystał z komputera w czasie
wprowadzenia niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik przekazuje dyrektorowi
Szkoły, który aranżuje dla ucznia rozmowę z psychologiem lub pedagogiem na
temat bezpieczeństwa w internecie. Jeżeli w wyniku przeprowadzonej rozmowy
psycholog/pedagog uzyska informacje, że uczeń jest krzywdzony, podejmuje
działania opisane w procedurze interwencji.
5. W Szkole Istnieje regulamin korzystania z internetu przez uczniów oraz
procedura określająca działania, które należy podjąć w sytuacji znalezienia
niebezpiecznych treści na komputerze.
6. W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem pracownika Szkoły, ma on obowiązek informowania uczniów o zasadach bezpiecznego korzystania z internetu. Pracownik Szkoły czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania z internetu przez uczniów podczas zajęć.
7. W miarę możliwości pracownik odpowiedzialny za internet przeprowadza z uczniami cykliczne warsztaty dotyczące bezpiecznego korzystania z internetu.
8. Szkoła zapewnia stały dostęp do materiałów edukacyjnych, dotyczących bezpiecznego korzystania z internetu, przy komputerach, z których możliwy jest swobodny dostęp do sieci.
Zakończenie
Standardy Ochrony Małoletnich w I Liceum Ogólnokształcącym im. Juliusza Słowackiego w Skarżysku-Kamiennej wchodzą w życie z dniem 15.02.2024 r.
Wszyscy pracownicy Szkoły potwierdzają zapoznanie się ze standardami obowiązującymi w I LO i deklarują, że będą ich przestrzegać.
Rodzice/opiekunowie prawni zapoznają się z niniejszymi standardami, w wersji papierowej lub przesłanej drogą elektroniczną.
Uczniowie Szkoły zapoznają się ze Standardami Ochrony Małoletnich (może być wersja skrócona), w wersji papierowej lub poprzez przesłanie ich treści droga elektroniczną, obowiązującymi w I LO i deklarują, że będą ich przestrzegać.